Dreams are renewable. No matter what our age or condition, there are still untapped possibilities within us and new beauty waiting to be born.

-Dale Turner-

Thursday, August 19, 2010

APA YANG SUDAH PERGI, BIARKANLAH IA PERGI

Mengingat-ingat ms lalu dan bersedih hati krnnya adalah suatu tindakan yg bodoh dan gila. Lebih drpd itu ia boleh mematikan kehendak dan membinasakan masa depan.
bg org2 yang waras, fail masa lalu itu sepatutnya dilipat dan disimpan, bukan dibuka dan dipersoalkan. Ia perlu ditutup buat selama-lamanya dan dikurung dalam penjara kelupaan, diikat dengan gari di dalam kurungan yang kuat hingga ia tidak dapat keluar. Ianya perlu diperap sedemikian rupa supaya ia tdk terkena cahaya, sbb ia adlh sesuatu yg sudah berlalu dan sudah selesai. Maka ia tdk mungkin kmbali dgn apa jua kesedihan, tdk dpt diubah dan diperbaiki dgn apa juga kedukaan, tdk dpt dihdirkan semula dgn apa juga kegelisahan dan tdk akn dapat dhdupkan semula dgn apa juga kebingungan - ia adlh sesuatu yg sudah tiada.

Jgn biarkan hidupmu dihantui masa lalu, jgn biarkan dirimu sentiasa dibayangi oleh sesuatu yg sudah berlalu. lepaskan dirimu dr pengaruh dan bayangan masa lampau. Adakah anda mahu mengembalikan sungai kpd sumber mata airnya, memulangkan matahari kpd tempet terbitnya dan mengembalikan kanak-kanak ke dalam rahim ibunya? Kembali ke pankuan masa lalu sama sahaja dgn meletakkan anda dlm kemelut dan tragedi yg sgt dahsyat dan menakutkan.

Sesungguhnya org yang kembali kpd masa lalu sama dgn org yg menggiling tepung atau orang yg menggergaji dedak kayu ttp dirinya sendiri turut tergilas sama.

Malangnya kita tdk mahu dan berusaha menangani masa kini, sebaliknya kita sibuk memikirkan masa lalu kita. Kita menyia-nyiakan istana -istana kita yg megah, sebaliknya kita sibuk pula menguruskan reruntuhan bangunan lama. Sekiranya manusia dan jin bekerjasama dan bertungkus -lumus untuk mengembalikan masa lalu, nescaya mereka tdk akan berjaya, sbb pada dasarnya ia adlh mustahil.

Sesungguhnya manusia tdk perlu menoleh atau berpaling ke belakang, sbb hembusan angin sntiasa mneghala ke depan, air mengalir pun menuju ke depan, kalifah berjalan pun ke arah depan. Justeru, jgnlah cuba menentang arus dan aturan hidup, sunnah alam :)





















0 comments:

Post a Comment